در اداره یک کسب و کار ممکن است با چالش‌ها و موانع زیادی رو به رو شوید که مدیریت هزینه‌ ها یکی از چالش برانگیزترین بخش‌های مدیریتی کسب و کار است . هزینه‌های کسب و کار شامل دسته های بسیاری هستند از جمله هزینه های مصرف انرژی که خود جزو هزینه‌های جاری و هنگفت یک کسب و کار می‌باشد.

صاحبان و مدیران دغدغهمند کسب و کار های رو به رشد سعی می‌کنند تغییراتی را در الگوی مصرف برق روزانه‌ی شرکت خود اعمال نمایند تا هزینه های جاری سازمان خود و مصرف برقشان را مدیریت و به حداقل برسانند.

یکی از اصلی ترین راهکار های مدیریت هزینه‌های قبض برق کسب‌و‌کار ها ، هوشمند سازی محیط کار می باشد. که در ادامه به معرفی پر هزینه ترین مصرف کننده ها و ارائه راه حل آیوتکی برای مدیریت هزینه‌ی شرکت شما می پردازیم.

چه لوازمی در محل کار، بیشترین برق را مصرف می کنند؟ و راهکار کاهش مصرف آنها چیست؟

۱- روشنایی محل کسب و کار:

روشنایی داخلی ، یکی از پرهزینه‌ترین موارد مصرف انرژی در قبض برق کسب ‌و ‌کار ها می‌باشد. یک شرکت کوچک حدود ۵۰ لامپ دارد و اگر از لامپ‌های ۶۰ واتی استفاده کند ، ۳۰۰۰ وات برق در هر ساعت مصرف می‌شود.

از راهکارهای کاهش هزینه روشنایی ، جایگزین کردن لامپ های ۶۰ واتی با لامپ های ال ای دی است. در مثال فوق اگر به جای لامپ ۶۰ وات از لامپ ال ای دی استفاده نماییم. مصرف برق به ۴۷۵ وات بر ساعت کاهش خواهد یافت. تعویض لامپ های سنتی در این مثال می تواند سالانه در حدود ۵۲۵۲ کیلووات ساعت صرفه جویی نماید.

انواع روشنایی در محل کسب و کار و کاهش هزینه مصرف انرژی
هوشمند کردن لامپ های سنتی با استفاده از نود آیوتک

گام بعد در کاهش مصرف برق ، مدیریت روشن و خاموش کردن هوشمندانه‌ی لامپ های روشنایی است . ولی این مدیریت به دغدغه نیروی انسانی تبدیل شده و بازدهی سازمان ها را کاهش می دهد.

آیوتک محصولی را با نام نود هوشمند آیوتک تولید کرده است که با قرار گیری در کلیدهای سنتی برق مدیریت هوشمند روشنایی را بر عهده می گیرد. و دغدغه مدیریت روشنایی لامپ های اضافی را از نیروی انسانی شما گرفته و مصرف انرژی را مدیریت می کند.

۲- سیستم گرمایش محیط:

گرمایش محیط کار در کشور ما معمولا توسط رادیاتور ها و کوره مرکزی تامین می گردد. این روش با آن که اتلاف انرژی در مسیر های انتقال دارد ولی نسبت به روش های گرمایش توسط فن کوئل یا اسپیلت بهینه تر می باشد. اما تجهیز ساختمان به زیرساخت رادیاتور هزینه های بسیار زیادی را به شرکت ها تحمیل می کند.

از این رو آیوتک محصولاتی را تولید کرده است که امکان کاهش مصرف انرژی در اسپیلت و فن کوئل ها را فراهم می کند. مولتی سنسور آیوتک بدون نیاز به سیم کشی یا تغییر در زیرساخت های ساختمان مصرف انرژی برای گرمایش را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

۳- سیستم‌های سرمایش محیط:

سرمایش محیط کسب و کار ها در ایران توسط کولر های آبی و یا اسپیلت ها تامین می شود.

امروزه تولیدکنندگان اسپیلت در جهان تمرکز خود را بر روی بهینه سازی مصرف انرژی این دستگاه ها معطوف کرده اند و اسپیلت های جدید تا ۵۰ درصد از مدل های قدیمی بهینه تر هستند. البته تعویض اسپیلت ها کاری پر هزینه می باشد . از این رو مولتی سنسور آیوتک را برای مدیریت و کاهش مصرف اسپیلت و کنترل توسط موبایل توصیه می کنیم.

کولر های آبی نیز یکی از به صرفه ترین راه های خنک کردن محیط کار می باشند. امروزه ترموستات های قابل انطباق با کولر های آبی سنتی در بازار ، مصرف انرژی و مصرف آب این کولر ها را تا ۳۰ درصد کاهش می دهد. ترموستات بیسیم کولر آبی آیوتک یکی از این تجهیزات است که به سامانه هوشمند سازی سازمان و دفاترکار آیوتک متصل می گردد.

۴- کامپیوتر‌های رومیزی:

در دفتر کار شما کامپیوترهای رومیزی برق زیادی مصرف می‌کنند. یک کامپیوتر رومیزی معمولی حدوداً ۲۵۰ وات انرژی استفاده می‌نماید. استفاده از نمایشگر نیز حدوداً ۲۰ تا ۴۰ وات در هر ساعت به این مقدار اضافه می‌کند. اگر کامپیوتر رومیزی تمام روز روشن بماند، ۲۹۰ وات در هر ساعت برق مصرف می‌نماید؛ این یعنی مصرف انرژی سالانه یک دستگاه کامپیوتر حدود ۲۵۴۰ وات خواهد بود. پس باید از خاموش شدن کامپیوتر ها پس از ساعات کاری اطمینان حاصل نمایید.

۵- نمایشگرهای تبلیغاتی کسب و کار:

یک نمایشگر تبلیغاتی متوسط حدود ۱۰۰ وات انرژی در طول روز مصرف می‌کند. از سوی دیگر، اگر شما این نمایشگرها را در طول روز یا آخر هفته روشن رها کنید، مصرف انرژی چندین برابر خواهد شد. پس برای مدیریت مصرف برق از خاموش شدن این مانیتور ها مطمئن شوید . که برای رهایی از این دغدغه های محیطی می توانید آنها را به پریز هوشمند آیوتک متصل نمایید.

۶- یخچال‌های کوچک:

شاید این یخچال‌های کوچک بیش از آن که تصور کنید انرژی مصرف کنند. در موارد متعدد، یخچال‌های بزرگ استاندارد نسبت به یخچال‌های کوچک برق کمتری مصرف می‌کنند و ارزش هزینه اضافی هنگام خرید را دارند. 

۷- دستگاه کپی و فکس:‌

این دستگاه ‌ها انرژی زیادی را حتی وقتی در حالت آماده به کار هستند، استفاده می‌کنند. یک دستگاه کپی متوسط، ۲۴۰۰ وات برق در حال چاپ استفاده کرده و در وضعیت آماده به کار نیز ۳۱۰ وات انرژی استفاده می‌نماید. این یعنی حتی وقتی از این دستگا‌ه‌ها استفاده نمی‌کنید، آن‌ها برای کسب و کار شما هزینه خواهند داشت.

۸- دیگر تجهیزات مصرف کننده برق در کسب و کار ها:

  • تهویه هوا
  • آبگرمکن‌ها
  • چاپگرها
  • تلفن‌ها
  • روترها و مودم‌ها

جهت آشنایی بیشتر با راهکارهای کاهش هزینه قبض برق کسب‌و‌کار آیوتک می توانید مطلب سامانه مدیریت انرژی و کاهش مصرف آیوتک را مطالعه کنید

منبع آمار و ارقام فوق در این مقاله ElectricChoice می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *