. پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در تاریخ ۱۸ آبان ۱۴۰۰ مصاحبه با مدیریت شرکت آیوتک را در سایت رسمی خود قرار داده است. که متن آن به شرح زیر می باشد.

مصاحبه پارک علم و فناوری
رپرتاژ پارک علم و فناوری شریف از آیوتک

 

بهینه‌سازی مصرف انرژی با استفاده از اینترنت اشیا

صرفه جویی در مصرف برق از جمله موضوعاتی است که در سال های گذشته بارها از طرف مسئولان مطرح شده. اما هنوز شیوه نامه معینی در این زمینه وجود ندارد. با این حال برخی از شرکت های بزرگ اعم از دولتی و خصوصی با استفاده از اینترنت اشیا و برخی گجت ها توانسته اند زیرساخت کاهش و بهینه سازی مصرف انرژی را تأمین کنند.

 

شرکت نوآفرینان آیتک لیماک از اعضای پارک علم و فناوری شریف از جمله شرکت های فعال در این زمینه است که با دوره بازگشت سرمایه حداکثر دو ساله محصولات و خدمات متنوعی در این زمین عرضه می کند.

 

پدرام اصلانی، مدیرعامل این شرکت در گفت وگو با روابط عمومی پارک علم و فناوری شریف درباره شیوه های نوین صرفه جویی در مصرف برق و تغییر استراتژی شرکت متبوع خود پس از شیوع ویروس کرونا گفت: شرکت آیوتک در آغاز در زمینه هوشمندسازی هتل ها کار می کرد و آن زمان محصولی داشتیم که ویژه مدیریت آیوتی هتل (اینترنت اشیا برای برق داخلی) و خدمات دیگر هتلی بود.  با توجه به شیوع ویروس کرونا تغییر مسیر دادیم و هوشمندسازی فضای کار، ادارات دولتی و خصوصی را مد نظر قراردادیم. عده شرکت هایی که ما به آنها خدمات می دهیم شرکت هایی هستند که مصرف برق زیادی دارند.

 

اصلانی درباره شیوه های کاهش مصرف برق با استفاده از اینترنت اشیا توضیح داد: فعالیت ما شامل دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری می شود. در بخش نرم افزاری در واقع هوش مصنوعی، مصرف برق را در فضاهای اداری کنترل می کند. علاوه بر این در بخش سخت افزاری نیز گجت هایی داریم که داخل کلید و پریز قرار می گیرد و میزان مصرف را کنترل می کند. همچنین یک محصول وایرلس هم داریم که بسیار کوچک است و به راحتی نصب می شود. این محصول قابلیت نصب در ساختمان های قدیمی را دارد و فرایند نصب آن بسیار راحت و سریع انجام می شود. این محصول به ما اجازه می دهد کلید و پریزهای قدیمی را به صورت وایرلس کنترل کنیم. همچنین محصول دیگری برای قطعاتی مانند اسپیلت داریم که سنسور رطوبت، دما و حضور افراد را تشخیص می دهد. این قطعات مناسب فضا و نیازهای مورد نظر است. این گجت ها به یک سرور مرکزی وصل می شود.

 

این فعال استارت آپی در پاسخ به این پرسش که در زمینه فعالیتی خودتان با چه مشکلاتی روبرو هستید. این گونه پاسخ داد: متاسفانه دو مشکل در کشور ما وجود دارد که باعث می شود کنترل مصرف انرژی سخت شود. نخست یارانه پنهان انرژی است که منجر می شود بهای مصرف نسبت به بهای تمام شده انرژی اختلاف داشته باشد و انرژی با قیمت کمتری عرضه شود که به تبع آن صرفه جویی از فرهنگ مصرف خاج می شود. علاوه بر این، مشکل دوم ما مربوط به اتصالات پشت کنتور یا به اصطلاح برق دزدی می شود. در بسیاری از ساختمان ها دیده می شود برق آسانسور و اسپیلت ها از اتصالات پشت کنتور است.

 

وی همچنین درباره سیاست های بالادستی در سازمان های عمومی و ادارات دولتی افزود: متاسفانه دستورالعمل مشخصی در نهادهای عمومی و دولتی برای کاهش مصرف انرژی وجود ندارد و این موضوع باعث می شود تمایل چندانی برای این کار وجود نداشته باشد.

 

اصلانی همچنین درباره دوره بازگشت سرمایه مشتریان خود گفت: برای مثال یکی از سرای محله های شهرداری سالانه مبلغ ۳۶ میلیون تومان هزینه برق داشت. این شرکت با ۳۶ میلیون تومان هزینه کرد در حوزه خرید تجهیزات از شرکت ما توانست مبلغ سالانه را به حدود ۱۸ میلیون تومان برساند. که با احتساب این موضوع بعد از ۲ سال بدون نظر گرفتن افزایش قیمت برق به نقطه سربه سر می رسد. البته در این زمینه باید در نظر داشته باشیم که شرکت های دولتی و عمومی در این زمینه باید اقدامات مشابهی داشته باشند تا مصرف برق در کشور کاهش یابد و نباید صرفاً به توجیه اقتصادی توجه کنند.

 

مدیرعامل شرکت نوآفرینان آی تک لیماک درباره تاثیر حضور در ناحیه نوآوری شریف گفت: ما با استفاده از برند شریف توانستیم موقعیت مناسبی را به لحاظ اعتباری به دست آوریم. استقرار فیزیکی ما نیز در ناحیه نوآوری شریف کمک های قابل توجهی به شروع و توسعه کسب وکار ما کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *